Sunday 22 April 2012

.:kisah puting: penenang atau candu?:.

"jangan bagi anak hisap puting, nanti gigi jongang"

demikian ayat yang biasa kita dengar kalau anak diberi hisap puting. malah saya pun terperdaya dengan ayat klise tersebut. hinggakan saya dan suami pernah (kononnya) bercita-cita menjadikan puting sebagai barang larangan untuk anak kami.

tapi semua itu cita-cita sahaja bila anak kami lahir. masa masih fantasi (dalam perut), semua boleh diimajinasi. tapi andai dah jadi realiti (keluar dari perut), masa itulah baru tahu susahnya nak realisasi. ok. mesti ada makcik pakcik yang 'tak bagi anak puting' dengan bangganya berkata, "alaa..i boleh je buat". lain padang, lain belalang..lain orang, lain ragam. ewah..berpantun pulak dia. ye..hakikatnya aneka ragam umar musleh semasa dalam pantang, buat saya ambil keputusan ajar dia kenal puting. atau saya lebih suka panggil sebagai 'soother'. dan saya kenalkan dia masa dia dah umur sebulan lebih. mak uda/ mama de dia yang belikan 'soother' masa hari kami nak gerak pulang ke shah alam.

cuma sebelum buat keputusan tersebut, saya lakukan beberapa kajian di internet dan bahan bacaan serta bertanya beberapa kawan tentang 'soother' ni. soother ni ada pro dan kontranya. kalau masyarakat kita, anggap puting adalah punca jongang..oh, maafkan saya andai menyinggung anda yang jongang. dan orang barat akan ketawa golek2 kalau dengar anggapan punca jongang tu. dan bagi mendapatkan pengesahan, saya bertanya seorang dentist tentang kesahihan anggapan tersebut, dan dentist tersebut tersenyum sambil berkata, "dan tahukah anda bahawa sekarang ini ada puting yang mampu mempengaruhi pembentukan gigi jadi cantik juga? dan hal jongang tu, puting hanyalah faktor minor..bukan major. tak baik salahkan puting bila jadinya jongang."

dan tahukah anda bahawa The American Academy of Pediatrics telah menyarankan penggunaan puting semasa tidur bagi mengurangkan risiko SIDS (sudden infant death syndrome).

dengan bacaan dan sedikit kajian, maka saya tak ragu-ragu perkenalkan 'puting' @ soother pada Umar Musleh. Emak yang mula-mula sekali minta saya perkenalkan puting. sebabnya, Umar agak cranky masa dalam hari terutama jam 3-4 pagi. dan biasanya dia akan tenang bila didodoikan oleh emak. pergerakan saya amat terbatas memandangkan luka c-zer masih terasa. maka, emak jatuh belas dengan keadaan saya. dan bila saya mahu pulang ke shah alam..mak sarankan cari soother untuk umar sebab kalau umar cranky di awal pagi, cuba umpan dengan soother. percubaan pertama mujarab..memang Umar jadi calm bila diumpan soother. dan bila dia nyenyak tidur...secara automatik, dia buang soother dari mulut.

dan saya rasa tak salah saya perkenalkan soother kepada Umar Musleh, tambahan pula dengan design orthodontic pacifier. sebab? bila saya perkenalkan EBM melalui botol susu, Umar Musleh boleh menerima susu ibu yang diberi melalui botol. alhamdulillah.

sesuai dengan nama 'soother', saya hadkan penggunaan puting hanya bila Umar Musleh cranky nak tido. Umar memang agak cranky kalau nak tido. maka, saya bagi dia soother sebagai penenang. dan bila nyenyak..dia akan lepaskan sendiri soother tu dan saya simpan.

target saya soother ini hanya sehingga Umar berusia 6 bulan. insyallah, bulan julai nanti bila saya sudah menjaga Umar sepenuhnya..saya akan latih Umar untuk tidur tanpa soother. saya tidak mahu jadikan soother ni sebagai candu utk Umar, tapi saya nak jadikan sebagai penenang sahaja.

maka ibu-ibu di luar sana, pilihan di tangan anda. samada ingin beri soother atau tidak, terpulang. dan janganlah memperlekehkan ibu-ibu yang memilih memberi soother pada anak-anak mereka. masing-masing ada alasan tersendiri bukan? bagi saya, ini tips untuk penggunaan soother:

1. gunakan orthodontic pacifier design.
2. minimumkan penggunaan soother.
3. jadikan soother sebagai penenang anak sahaja, bukan candu.
4. jangan perkenalkan puting selagi anak anda belum berusia sebulan ke atas. terutama bagi yang menyusu susu ibu. ini bagi mengelakkan nipple confuse pada anak tersebut.
5. usaha untuk pisahkan puting sebelum anak anda berusia setahun dan faham tentang puting tersebut.


"saya hisap puting tapi saya masih cool"

dan begitu kisahnya..

2 comments:

  1. Assalam,

    elia disumbat puting dia buat-buat nak muntah. tension... bagi botol pun nak kena bergusti dulu baru minum.

    adoi ya... totally terbalik dari abang-abangnya

    ReplyDelete
  2. anak 1st sy pun guna soother..sampai 2yrs sbb susah betul time tu nak pisahkan dgn sooter. tp mmg guna time tido je..so far, gigi nampak ok.. :)

    http://greenyhouse.blogspot.com/2012/03/aleesya-life-with-soother-now-soother.html

    ReplyDelete