Thursday 19 April 2012

.:kisah kelahiran:.


alhamdulillah. ini sang mujahid yang saya bawa ke hulu ke hilir selama 9 bulan lalu. mujahid kecil ini yang temankan saya ke mahkamah, menghadiri mesyuarat di bank-bank, ke pejabat tanah, bertemu clients dan setia berdoa bersama saya tika saya sujud bersolat.

mujahid pertama buah cinta saya dan suami, kami namakan Umar Musleh bin Md. Zakaria. kenapa Umar Musleh? itu kita jadikan intipati akan datang ye :)

Umar Musleh lahir secara c-zer memandangkan 3 ubat induce yang dimasukkan kepada saya 'tak jalan'. setelah menunggu selama 18 jam (setiap ubat, saya perlu menunggu lebih kurang 6 jam kesannya)..dengan jalan yang tidak terbuka, dengan air ketuban yang telah mencurah bak air terjun..Dr. Ida beri pilihan kepada saya samada untuk terus menunggu bagi kelahiran normal atau c-zer sahaja? dan saya memilih c-zer. jangan tanya kenapa kalau anda sendiri sudah 18 jam terbaring, berjalan tawaf wad, dengan lencun air ketuban lagi..kalau saya masih memilih untuk bersalin normal, wallahualam..samada saya masih punya daya atau tidak. tambahan dengan kebocoran air ketuban tu, saya lebih risaukan infeksi terhadap mujahid kecil saya. maka, saya tandatangani borang pembedahan kecemasan, suntikan epidural dengan penuh tawakal. mak dan suami berada di rumah. nama pun kecemasan, maka suami saya memang tidak berada di sisi semasa saya di'operasi'. puncanya? suami tertidur dan tidak sedar bunyi telefon tika hospital menelefon memaklumkan pembedahan saya. tawakal..mudah2an segalanya lancar. mak dan suami...saya sudah pohon ampun dari mereka beberapa hari lalu. 

oh, sistem di PPUM ini masih perlu dikritik. terutama dari segi komunikasi antara pesakit-suami pesakit. saya tidak dibenarkan membawa telefon. suami pula hanya dibenarkan menunggu di ruang menunggu di tingkat 2, sedangkan saya di tingkat 5. suami hanya akan dipanggil sebaik sahaja isteri selamat melahirkan. tapi dalam kes saya, saya mohon ihsan jururawat untuk paging suami saya beberapa kali tapi hampa. jururawat tua yang banyak bertugas di wad bersalin memberi respon, "diorang dah panggil tadi." confirm ke dah panggil? sebaik sahaja suami sampai (itu pun sebab terjumpa pelajar master yg sy bantu kajiannya, dan pelajar ni bawa suami saya ke bilik saya)..suami kata tiada sesiapa yang paging. sekali lagi saya hampa. walhal seawal pagi saya jelas mendengar prof. azmi mengingatkan para jururawat di kaunter agar segera paging suami di ruang menunggu sebaik isteri bersalin sebab prof azmi bercakap berdasarkan pengalaman sendiri (lihat..doktor pakar ppum sendiri menerima nasib seperti suami saya). insyallah..untuk kelahiran akan datang, saya sudah sedia melaburkan 7k-10k untuk melahirkan anak demi untuk kondisi yang lebih selesa.

dengan berat 3.82 kg, Umar Musleh dilahirkan pada 17 februari 2012 jam 7 pagi. alhamdulillah. sebaik dilahirkan, mujahid kecil saya telah diletakkan di atas saya dan diberi kenal bau ibunya. menerima ucapan tahniah dari surgeon dan para pembantu membuat saya terharu. sebab saat itu saya telah bergelar ibu. masyallah!

ralatnya..anak saya telah diberi susu formula. yang tidak ralatnya...susu tersbut diberi melalui cawan khas dan bukan botol. sekurang-kurangnya anak saya tidak mengalami 'nipple confuse'. ya, saya akur dan faham memandangkan kondisi saya yang sangat lemah selepas operasi, saya rela dengan susu formula tersebut. tapi, sebaik sahaja saya segar dan mampu duduk..saya minta untuk 'nursing' anak saya. alhamdulillah..mujahid kecil saya bersungguh-sungguh menyedut kolostrum yang muncul awal2 penyusuan tersebut. 

susu tak cukup? sikit saya tak risau sebab awal-awal saya telah sediakan diri dengan jawapan-jawapan bergaya dan bersahaja jika ada generasi-generasi X yang menyatakan 'tek' saya kecik atau susu saya tidak cukup. mahu tahu jawapannya? nanti saya kongsikan.

dua bulan kini...cuti bersalin pun sudah habis. Umar Musleh pun sudah giat membina badan. 6.5kg kiraan terkini seminggu lepas. alhamdulillah..berkat susu ibu :)


oh..inilah gaya Umar Musleh yang terbaru. Subhanallah Alhamdulillah Laillahaillah Allahuakbar! comel, sihat, cergas, cerdas, murah senyuman, suka berbual. saya sayang anak saya :D

dan begitu kisahnya..


No comments:

Post a Comment