Thursday 19 April 2012

.:kenapa Umar Musleh?:.


"Sesungguhnya kamu akan diseru pada hari qiamat dengan nama-nama kamu, dan nama-nama bapa kamu, maka perindahkanlah nama-nama kamu itu." (Riwayat Abu Daud)


nama itu doa. itu je yang saya tetapkan dalam hati. maka, saya mahu nama anak-anak saya adalah bukan sahaja indah disebut, tapi juga cantik maknanya yang bilamana dipanggil oleh semua orang sekaligus ianya dapat menjadi doa yang membentuk akhlak, jiwa dan iman si kecil menjadi elok, positif dan penuh sifat mahmudah. insyallah..

ramai bertanya, 'kenapa tiada Muhammad di depan nama Umar Musleh?'. saya cuma senyum. saya punya adik yang namanya 'mohammad' tapi akhirnya dipanggil 'mamat' atau 'mat' sahaja. dan akhirnya gelagat si mohammad adik saya ni tadi memang seperti cik mamat parang tumpul. hahahaha. bukan saya kata dia tidak baik, dia baik dan bagus budaknya, dia boleh dipercaya kalau jaga anak saya untuk tempoh yang lama, bijak (ramai guru2 yang beri komen ni masa zaman sekolah)..tapi kadang-kadang kenakalannya buat orang sakit jantung. tanya dia sendiri, betapa dia telah kebal dibelasah dengan getah paip, rotan, tali pinggan dan sebagainya. dan saya rasa hanya mak saya yang tetap memanggil dia dengan nama penuh 'mohammad'.

Umar Musleh...

Umar itu inspirasi dari kekaguman saya terhadap tiga tokoh yang bernama Umar..pertamanya, sudah tentu Saidina Umar Al Khattab r.a. Keduanya, Khalifah Bani Umaiyah, Khalifah Umar Abdul Aziz. dan Ketiganya, singa padang pasir Umar al Mukhtar (sila tonton filem kisah benar mengenai beliau dan anda pasti teruja). semangat, kepandaian, kewarakan, kecerdasan, dan tawaduk nya ketiga-tiga Umar ini menjadikan saya begitu bersungguh-sungguh ingin mempunyai zuriat yang bukan sahaja mempunyai nama sperti mereka tapi juga semangat, azam, iltizam, iman dan tawaduk yang persis tokoh-tokoh tersebut. ameen ya robb..

Musleh itu antara nama yang disenaraikan oleh habibaty Fatimah, sahabiah, ex roomate, PhD candidate IIUM, yang punya degree dlm bidang lugho wa sirah. Musleh itu maknanya yang memperbaiki, yang memperelok. maka, mudah-mudahan mujahid kecil saya ini akan menjadi seorang Umar yang memperbaiki dan memperelok segenap isi alam dengan ilmu dan iman kelak. ameen ya robb.. oh mungkin juga Umar akan menjadi engineer yang tegar seperti babah yang memperbaiki dan memperelok mesin di kilang kereta jepun itu.

untuk awalan, saya tidak menetapkan Umar Musleh perlu menjadi apa bila dewasa nanti. kalau pun ada, saya rahsiakan harapan saya tu dalam doa saya pada Yang Maha Satu. yang penting, tiap malam...saya terus menerus berdoa dan tiup di ubun-ubun Umar Musleh yang masih lembut, agar Umar Musleh menjadi yang soleh wa musleh. ameen ya robb.


ini gambar Umar al Mukhtar (again..carilah filem 'Lion of the Desert' dan tonton)

dan..


ini muka Umar Musleh dengan gaya garang bak 'lion'

(^.^)/

dan begitu kisahnya....


No comments:

Post a Comment