Friday 20 April 2012

.:kisah susu untuk Umar Musleh:.

salam.

"bayi yang menyusu susu ibu, satu hari nanti akan menyusukan anaknya"

demikian bunyi kempen yang banyak digantung di PPUM.oh kecuali kalau bayi tu lelaki (gurau prof azmi) alhamdulillah, saya rasa saya salah seorang dari bayi tersebut. saya dan adik beradik lain menyusu susu ibu secara direct feeding dengan mak selama 2 tahun setiap org. ye laa..zaman tu mak housewife dan konsep mengepam dan EBM semua ni masih janggal di Malaysia ni. saya niat untuk menyusukan anak-anak saya seawal saya dah pandai berangan nak kahwin. ye..di bangku sekolah menengah lagi dah pandai berangan kahwin, ada anak dan susukan. masa tu saya tidak terfikir langsung tentang EBM dan sebagainya. saya juga tidak pasti tentang berapa kerap bayi menyusu sampai saya tidak terfikir bahawa saya perlu menyusukan ketika bekerja.

tapi saya amat ragu-ragu dengan kemampuan saya menyusukan sebab keadaan dada saya sedikit flat. eh, memang flat bak golongan pengkid yang membalut dada mereka dengan strap gayanya. aduhai. memang saya hilang keyakinan diri la bila tengok dada sendiri. hahahaha.

tahu atau tidak, sepanjang saya mengandungkan Umar Musleh..saya berdoa setiap hari agar saya mempunyai kekuatan dan mampu menyusukan zuriat saya dengan sebaiknya kelak. tak pernah putus. bukan itu sahaja, saya begitu nekad membeli pam avent manual dan medela fs yang agak mahal harganya dengan niat untuk menyusukan anak saya. walhal saya sendiri tidak pasti tentang keupayaan badan saya menghasilkan susu. tapi saya pejamkan mata dan bayar sahaja. duit kutu saya gunakan. sikit pun saya tidak minta suami saya belikan. sebab suami saya pun masih tidak faham dan seakan tidak mahu faham tentang breastfeeding ni. maka wang yang saya ada, yang awalnya saya berangan untuk digunakan berfoya-foya di indonesia...akhirnya saya laburkan untuk Umar Musleh.

berbaloi atau tidak? alhamdulillah...sangat berbaloi. sikit pun tidak rasa ralat tidak dapat berjoli katak di indonesia. tambahan pula bila tengok anak sendiri sihat tembam dan cergas hasil susu ibu.

seawal kelahiran Umar Musleh, saya amalkan makan lobak putih. petua orang dulu-dulu. alhamdulillah..berkesan pada saya. begitu juga horlick dan milo. sekarang ni nescafe. orang kata milk booster. selain tu saya juga amalkan vitamin shaklee. dalam minda saya, saya tidak pernah menetapkan makan itu susu banyak, minum ini susu meriah..tapi saya tetapkan bahawa makan itu baik utk kesihatan saya, minum ini bagus untuk kecergasan saya. supplement pula membantu tubuh saya. jadi, bila tubuh saya sihat..minda saya cergas..saya boleh jadi seorang yang happy dan tak moody, maka penghasilan susu saya pun akan jadi lancar. insyallah.

kenapa saya memilih menyusukan Umar Musleh dengan susu saya sendiri? sebabnya..


1. Kandungan protein yang tinggi.
Susu ibu mempunyai kandungan protein ‘whey’ iaitu sejenis protein yang mudah diserap oleh usus badan. Nisbahnya adalah 70(whey):30(kasein). Tidak seperti susu formula, nisbah protein ‘whey’ dan kasein adalah rendah. Protein yang mudah diserap, akan digunakan sepenuhnya di dalam pembesaran bayi.
2. Mempunyai antibodi dalam memerangi jangkitan.
Susu ibu juga mempunyai antibodi yang bertindak sebagai ‘pertahanan pertama’ di dalam badan. Apabila terdapat jangkitan, badan kita mempunyai 3 lapisan pertahanan dalam memerangi jangkitan tersebut. Bolehkah susu formula melakukannya? Sudah tentu tidak. Belum ada susu formula yang memberikan antibodi yang terbaik seperti yang dapat diberikan oleh susu ibu.
3. Mengurangkan jangkitan usus.
Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bayi yang didedahkan dengan susu formula lebih awal berisiko untuk mendapat jangkitan usus seperti cirit-birit dan sebagainya. Susu ibu terbukti di dalam kajian mencegah jangkitan usus ini diperingkat bayi.
4. Menguatkan hubungan antara ibu dan bayi.
Di sini, kasih sayang antara ibu dan anak akan terbentuk akibat hormon yang dihasilkan di dalam badan. Bayi yang menggunakan susu formula, mungkin agak sukar untuk ibu membentuk ikatan bersama anaknya. Ia bagaikan satu bentuk semulajadi yang sangat kita perlukan dan tidak memerlukan teknologi untuk mencapainya.
5. Meningkatkan perkembangan mental kanak-kanak.
Terdapat kajian yang menunjukkan IQ kanak-kanak yang berumur 7 hingga 8 tahun yang mempunyai sejarah menyusu badan lebih dari 6 bulan adalah lebih tinggi daripada kanak-kanak yang menyusu kurang daripada 6 bulan. Semestinya kita mahukan yang terbaik untuk anak kita bukan? Lebih-lebih lagi ibu-bapa sekarang sangat mementingkan pendidikan untuk anak-anak mereka.
6. Kurang berisiko untuk mendapat alahan.
Ramai kanak-kanak di zaman moden ini mempunyai alahan seperti asma, alahan makanan, yang menyebabkan kulit gatal-gatal dan kemerah-merahan. Dengan penyusuan badan lebih daripada 12 minggu di dalam keluarga yang mempunyai sejarah alahan kadar berlakunya alahan terhadap bayi adalah lebih rendah daripada menggunakan susu formula.
oh...last but not least..
7. Saya ingin punya anak seperti Ustaz Don. silalah baca kisah ustaz Don semasa bayi ye :)



taraaa...inilah hasilnya anak yang segar bugar dek susu ibu :)

dan begitu kisahnya...

No comments:

Post a Comment