Tuesday 1 May 2012

.:kisah belasungkawa:.

salam.

lama tak blogging kisah umar. maaf. kami sekeluarga masih dalam mode berkabung. cik atai @ cik lan..suami wak siti (makcik umar sebelah babah) kembali ke rahmatullah tanggal 24 april lalu. seminggu juga umar berkampung kat rumah wak siti.

hari terakhir pemergian arwah sempat bergurau senda dengan umar musleh. kebetulan babah tergerak hati nak bawa umar ke rumah wak siti. almaklumlah, selalunya umar tidur je bila ke rumah wak siti. petang tu lepas ambik umar kat rumah babysitter, babah bawa umar pusing2. terus pegi rumah wak siti.

sempat la cik lan gomol-gomol umar sampai maghrib, terkekeh2 umar diagah, lepas solat maghrib..babah ajak balik. cik lan pun keluar pegi main badminton. pukul 12 malam..babah dapat call, cik lan masuk DEMC. pkul 12.15 babah call mama bagitau cik lan dah takde. alkisahnya, kawan2 arwah bagitau arwah keluar awal dari court badminton, lebih kurang pukul 9 lebih..tapi bila kawan2 arwah selesai main badminton dlm pkul 11 lebih..diorang nampak kereta arwah ada lagi & arwah terbaring dalam kereta. sejuk dah.

malam tu umar agak cranky, babah pulak takde..balik sg besar ambik kakak dia yg sulung. mama jaga umar sambil baca yasin. hati dah tak tenang. sbb terkenang wak siti & anak2 yg masih kecik.

pagi-pagi hantar umar ke BS..terus ke rumah kak siti. sayu tengok anak2 arwah. kebetulan yang bongsu memang rapat dengan kami suami isteri. bila melayan dia sarapan pagi tu, dia tanya dengan suami saya.."ayah mana?". suami saya & adik ipar saya tak terjawab..masing-masing larikan diri sebab sebak hati. saya juga kena menjawab. dengan selamba saya menangis depan dia sambil suruh dia makan. pertanyaan dia saya biarkan sahaja.

abang lan ..biras saya yang baik. lucu orangnya. sgt sistematik + berdisiplin dalam urusan kerja. bila kumpul adik beradik, memang meriah. kebetulan yang masuk dalam keluarga wak salio ni semuanya tahan gurau + pandai bergurau termasuk arwah. kehilangan arwah memang sangat2 kami semua rasai.

bila umar sudah faham, saya akan ceritakan kenangan terakhir umar dengan arwah di hari terakhir hayat arwah. dan momen tu juga masih segar tertancap dalam hati saya sebagai kenangan terakhir kami sekeluarga dengan arwah.

belasungkawa untuk allahyarham raslan bin khairudin .. alfatihah

2 comments:

  1. Salam,
    Terlebih dahulu alfatihah untuk gemulah Raslan Khairuddin. Saya percaya awak la orangnya yang arwah cerita pada saya yang membantu beliau uruskan pembatalan S&P rumah dia yang tak siap-siap....Arwah kawan baik saya....dan mungkin bukan saya sorang saja kawan baik arwah di Jalan Duta/Cyberjaya. Sejak tahun 2003/2004 saya dan arwah banyak berhubung pasal kerja sahaja...tak banyak yang kami kongsi masa tu...tapi sejak 2008 (anak dia yang bongsu lahir tahun berkenaan juga), saya mula rapat dengan arwah sebab kami duduk bersebelahan di pejabat. Pagi sarapan ngan dia...tengahari kami jarang lunch...arwah pun ada bawak bekal juga kadang-kadang..kalau lapar jer baru kitaorang lunch...dan petang sebelum balik kerja kitaorang akan sekali lagi minum sama-sama....kalau saya sampai pejabat awal dan kawan lain ajak sarapan pagi...saya akan cakap pergi dulu..saya jap lagi (Jap lagi tu sebab tunggu arwah..gi sarapan sama-sama ngan arwah)...saya pernah tengok dia marah,sedih,serius,ketawa,tegas....kebetulan job scope saya ngan arwah ibarat aur dengan tebing....saya juga backup arwah di pejabat...jika arwah tiada...saya akan laksanakan tugasnya...pernah suatu ketika semasa mengadap makanan untuk berbuka puasa..pejabat call maklumkan Sistem Pangkalan data tak boleh buat backup ada masalah, dah call En. Raslan tapi tak dapat, tu call En. Sani ni...lepas tu saya cakap "tak apalah" (saya lebih dekat ngan opis berbanding arwah masa tu).."bagi saya berbuka puasa dahulu nanti lepas maghrib saya gi opis then terawih kat masjid wilayah terus"...Tahun lepas pula, hari-hari dia bercerita pasal renovation rumah baru dia...even begitu juga jika bos maklumkan kat dia, "Aku bagi tau kat kau jer ni...bla bla bla"....then time kitaorang ngeteh (minum teh tarik)..dia akan cakap hal itu kat saya....saya pun sama..kalau bos cakap ini aku cakap kat kau jer...saya akan maklumkan juga kat arwah....kami saling percaya mempercayai dah antara satu sama lain...ada jugak yang panggil saya kat pejabat kembar Lan...kebetulan juga saya selalu pendekkan rambut macam arwah (saya dari U lagi dah biasa cam tu jugak)...kami juga pernah menjadi anak yatim..arwah kehilangan ibu...saya pula kehilangan bapa..hari arwah meninggal juga saya ada bercakap dengan beliau pagi dan petang atas urusan kerja(sbb saya cuti sakit time tu)...terlalu banyak benda kami kongsi bersama...terlalu banyak....hal family,kerja,kawan kawan,minat,politik,harga minyak naik, kereta yang isteri dia bawa kena langgar masa ambil anak sekolah,bisnes kek/biskut raya dsbg...arwah main badminton pun baru lagi..sempat dia 'racunkan' saya untuk beli satu raket jenama RCL....tapi dia tak beli....dia juga orang yang banyak menyokong saya...tahu jatuh bangun saya dipejabat....pernah satu ketika bos tanya siapa yang saya patut dicalonkan pekerja cemerlang dan arwah menjawab idopp Sani....dan satu ketika ada rakan emailkan satu sinopsis buku tentang naik pangkat....dan sekali lagi Allahyarham membalas.."Guru yang terbaik adalah En. Sani".....Lan..Lan.....kau juga mempunyai kehebatan tersendiri yang aku tiada....Semoga Allah mencucuri rahmat-Nya ke atas mu..Semoga isteri dan anak-anak arwah tabah mengharungi hidup ini...saya ingin pohon puan maklumkan pada isteri arwah (semalam saya ke rumahnya tapi masa berlalu terlalu singkat rasanya)...jika diperlukan apa-apa bantuan...atau apa kemusykilan pun..atau apa-apa yang kami perlu bantu untuk anak arwah...bantuan bukan semata-mata wang sahaja,pendapat,macammana nak buat dan sebagainya juga merupakan bantuan....saya akan membantu kadar kemampuan yang Allah kurniakan pada saya....
    kita sama-sama terasa kehilangan arwah...bagitau umar...arwah Pak Cik Lan dia manusia hebat....sukar dicari ganti...

    ReplyDelete