Monday 4 June 2012

.:kisah 3 bulan:.

alhamdulillah..

Umar Musleh sudah 3 bulan. Apa perkembangan Umar Musleh setakat ni? mari kita lihat..

+ tangan dan kaki sudah sedikit tegap.
+ mulut sangat petah berbunyi dan berbual dengan bahasa sendiri.
+ sudah menyedari kemampuan suara hi-pitch dan menangis.
+ sudah pandai meniarap..yeay!
+ sangat teruja bila mama bercerita 'kisah sang kancil dan buaya' dgn pelbagai nada suara.
+ sangat tekun bila melihat tv dan youtube, esp rancangan kartun dan iklan yang berwarna warni.

banyak lagi development Umar Musleh yang nak diceritakan. satu-satu ye. cuma saya nak berkongsi tentang sedikit pengalaman dalam menjana dan menggalakkan pertumbuhan minda Umar Musleh.

1. youtube - saya gunakan youtube sebagai medium untuk menggalakkan perkembangan minda dan rangsangan Umar Musleh. dimana saya mainkan lagu-lagu dari simple learning song..twinkle2 little star, hickory dickory dock, row row row your boat, good morning mr. rooster. dan saya rasa sangat membantu. seronok lihat Umar Musleh ada respon terhadap warna, gerakan dan bunyi dari video2 tersebut. tapi ingat..kadar jarak antara anak dan ipad/iphone/lappy hendaklah diawasi.

2. bercerita/membaca - saya gemar bercerita dengan gaya intonasi berbeza dan mimik muka berbeza. ada nada tinggi, rendah, turun naik...cerita kegemaran saya sudah tentu sang kancil dan buaya. lazimnya saya ambil kesempatan bercerita semasa mendandan umar musleh seusai mandi. dan respon Umar Musleh memang sangat buat saya gembira. alhamdulillah.

3. Surah Toha - dulu mak saya selalu tiup surah toha ayat 1-5 ke ubun ubun adik saya yang lelaki tu. dan sekarang, saya lakukan pada Umar Musleh pula. supaya Umar jadi anak yang lembut hati dan mendengar kata. supaya Umar jadi anak yang cerdik dan punya akhlak terpuji.

"hai semua...Umar dah boleh flip sendiri tau "

dan begitu kisahnya..

No comments:

Post a Comment